Minimální preventivní program
MINIMÁLNÍ PRVENTIVNÍ PROGRAM
Školní rok 2018/2019
ZŠ a MŠ Holasice, Palackého 24, 664 61 Rajhrad
Název školy, adresa: Základní škola a Mteřská škola Holasice, okres Brno – venkov,
příspěvková organizace, Palackého 24, 664 61 Rajhrad
Zřizovatel školy: obec Holasice, Václavská 29, 664 61 Rajhrad
Ředitelka školy: Mgr. Pavlína Zámečníková
Škola sdružuje: mateřská škola
základní škola - 1. stupeň
školní jídelna – výdejna
školní družina
Telefon: 547 229 262
E-mail: zsreditelka@zsholasice.cz
Obsah MPP:
- Úvod
 - Charakteristika a specifika školy
 - Cíle MPP
 - Zařazení konkrétních témat do výuky
 - Aktivity MPP
 
- Úvod
 
Minimální preventivní program (MPP) je součástí pedagogické dokumentace školy.
Je vypracován v souladu s platnými právními předpisy na základě příslušných metodických pokynů a slouží jako základní pomůcka pro preventivní aktivity na škole v průběhu celého školního roku. Za jeho sestavení odpovídá školní metodik prevence. Vedení školy
a pedagogický sbor jsou seznámeni s jeho obsahem. Vlastní náplň programu realizují vyučující, do jejichž předmětů spadají jednotlivá témata.
Účinnost programu je vyhodnocována vždy na konci školního roku.
V letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou u dětí k odmítání všech druhů sebedestrukčního chování a projevů agresivity.
Každý další školní rok přináší nové podněty, nápady a zkušenosti, na jejichž základě hledáme pokud možno efektivní cesty vedoucí ke zkvalitnění vlivu na naše žáky.
Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek i boj proti nudě (smysluplné využívání volného času).
- Charakteristika a specifika školy
 
Mateřskou školu dnes tvoří tři třídy, dvě v budově mateřské školy a třetí v budově základní školy. Třídy jsou prostorné, vybavené hračkami, didaktickými pomůckami. Mateřská škola má zahradu s pískovištěm, prolézačkami a plochou pro sportovní aktivity. Využívá také prostory obecní sokolovny.
Základní škola je trojtřídní se spojenými ročníky – první s třetím, pátým se čtvrtým a samostatným druhým. Třídy jsou vybaveny pomůckami k výuce, didaktickou technikou. K výuce tělesné výchovy využíváme místní sokolovnu, která je vybavena potřebným tělocvičným nářadím a náčiním a nové sportovní víceúčelové hřiště. Vedle školy je veřejně přístupné dětské hřiště. U školy se nachází dvorek, který je využíván k pobytu během přestávek, v tělesné výchově i hrám ve školní družině.
1.oddělení školní družiny je umístěno v přízemí školy, má vybavenou učebnu novým nábytkem, hračkami, výtvarnými potřebami a kobercem. 2. oddělení je ve třídě v 1.patře a je taktéž dobře vybaveno.
Školní jídelna - výdejna je v budově mateřské školy i v základní škole.
- Cíle MPP
 
Dlouhodobá strategie
Dlouhodobá strategie školy je zaměřena v nespecifické prevenci na rozvoj zdravého životního stylu, vytváření inkluzivního prostředí ve škole a na podporu sociálních dovedností žáků vůči tlaku vrstevnické skupiny. Ve specifické prevenci na předcházení šikany a rizikovému chování.
Obecné cíle
- Preventivně působit v co nejširší oblasti rizikových forem chování
 - Spolupracovat a zapojovat se do projektů - akcí realizovaných jinými odbornými subjekty
 - Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a ostatních pedagogů
 - Vytvořit a rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit školy
 - Zajistit informovanost rodičů o rizikovém chování a seznámit rodiče s MPP
 
Konkrétní cíle
- Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření
 
- Oddálit první kontakt s návykovými látkami – podporovat žáky v jejich potřebách, nápadech, tvořivosti, ve volnočasových aktivitách a zájmových činnostech
 
- Prevence šikany, projevů xenofobie, rasismu a antisemitismu
 
- Předcházet šikaně, jejím projevům, stádiím a formám
 - Předcházet projevům rasizmu, xenofobie a antisemitismu
 - Usnadnit adaptaci nově příchozích žáků na prostředí školy, nové kamarády, učitele, formy práce…
 - Vyvracet předsudky, pěstovat úctu k druhým
 - Upevňovat obecně uznávané hodnoty
 - Zajistit bezpečnost žáků o přestávkách a na skrytých místech školy (dohled)
 - Účinně postupovat při rozpoznání šikany v souladu s pokyny MŠMT
 - Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy
 
- Prevence rizikového sexuálního chování a sexuálního zneužívání
 
- Předcházet rizikovému chování
 - Předcházet rizikům předčasného pohlavního života
 - Posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty – rodina, mateřství, láska
 - Předcházet rizikům sexuálního zneužívání týrání otevřeným předkládáním témat sexuální výchovy, besedám o nich
 - Podporovat zdravé sebevědomí žáků a citlivě přistupovat k jejich problémům se vztahy, dospíváním apod.
 
- Prevence kriminality a delikvence, právní odpovědnost
 
- Předkládat a vysvětlovat modelové situace týkající se kriminality a delikvence
 - Seznamovat žáky se základními projevy kriminality a delikvence
 - Vysvětlovat důležitost řádu a norem
 - Zasadit se o to, aby žáci znali svá práva ve společnosti – dětská práva, ústava
 
- Předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou
 
- Prevence virtuálních drog a kyberšikany
 
- Seznámit žáky se základními pojmy virtuálních drog – TV, video, počítačové hry,
 
závislost na internetu, patologické hráčství (výherní automaty, sázení), reality show
- Předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením – v důsledku přílišného užívání virtuálních drog – znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost, gambling
 - Stanovit a posilovat pravidla při užívání virt. drog
 - Podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu
 - Vést žáky k obezřetnosti při pohybu na internetu, při zadávání údajů o své osobě, při kontaktu s cizími lidmi
 - Besedovat o nebezpečí kyberšikany, posilovat kladné hodnoty ve vztahu mezi lidmi
 
- Zdravý životní styl – prevence poruch příjmu potravy, ekologie
 
- Podporovat zdravý životní styl žáků – životospráva, duševní i osobní hygiena, pohyb, režim dne, prevence stresu, úrazů
 - Upevňovat kladný vztah ke svému tělu
 - Předcházet negativním vlivům médií a reklamy
 - Předcházet vzniku poruch příjmu potravy – anorexie, bulimie, diety, obezita
 - Upevňovat kladný vztah k životnímu prostředí
 
- Zařazení konkrétních témat do výuky
 
- ročník
 
- Základní zásady mezilidské komunikace, osobní bezpečí – ve všech předmětech a aktivitách
 - Průběžně, zejména při skupinových činnostech – vztahy v dětském kolektivu
 - Ve všech předmětech při kolektivních činnostech – každý člověk je jiný
 - Respektování odlišností, základní hygienické návyky
 - Ve všech předmětech a činnostech – využití volného času
 - Rodina jako bezpečné místo
 
- ročník
 
- TV, Prv – lidské tělo, zdraví a jeho ochrana
 - TV, Prv – popis částí těla, zacházení s léky
 - Prv – hygiena, orientace v čase, vztahy mezi lidmi
 - ČJ – divadla, výlety projekty skupinové práce
 - Prv – chování v krizových situacích
 
- ročník
 
- Prv – pojmy z oblasti prevence, sexuální výchovy a drogové závislosti
 - Prv – člověk, lidské tělo, muž a žena, zdraví a jeho ochrana
 - Prv - lidé kolem nás, multikulturní výchova
 - Prv – práce a volný čas, využívání volného času
 - Prv – ochrana proti obtěžování cizí osobou
 
- ročník
 
- Prv – lidské tělo, odlišnosti mezi pohlavími
 - ČJ čtení – formou rozhovorů, besed, výukových filmů – životospráva a důsledky nevhodných návyků
 - ČJ, Př – využívání volného času
 - Př, ČJ sloh – pojmy drogová závislost a sexuální výchova
 - ČJ čtení – informace v médiích, výukové programy - vztahy v dětském kolektivu
 - Divadlo, výlety, skupinové práce, práce v komunikativním kruhu
 
- ročník
 
- rozhovory, besedy, články na internetu- životospráva, důležitost každodenního pohybu, důsledky užívání návykových látek
 - vhodné využití volného času
 - ochrana proti obtěžování cizími osobami
 - vztahy v kolektivu, vzájemné vztahy mezi chlapci a dívkami
 - velké nebezpečí kyberšikany
 
Cíl:
Po pěti letech by děti měly umět:
- definovat rodinu jako zázemí a útočiště
 - zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
 - mít základní sociální dovednosti
 - umět se chránit před cizími lidmi
 - mít základní zdravotní návyky
 
- umět si správně zorganizovat svůj volný čas
 - umět rozlišit léky a návykové látky
 - znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách
 - znát následky užívání návykových látek
 - umět odmítat
 
- Aktivity MPP
 
- Aktivity pro pedagogické pracovníky
 
- Seznámit žáky i rodiče se školním řádem.
 - Využívat nástěnky a didaktické materiály.
 - Využívat informací odborných časopisů (Prevence. Učitelské noviny).
 - Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a pedagogických pracovníků.
 - Zajistit konzultace pro rodiče.
 - Zprostředkovat písemná sdělení rodičům, distribuci informačních materiálů.
 - Zapojovat rodiče do aktivit školy.
 - Zapojovat se při realizaci MPP.
 - Uplatňovat jednotná pravidla pochval a postihů.
 - Zorganizovat den otevřených dveří.
 - Uplatňovat individuální přístup k žákům se SPU.
 
- Aktivity pro žáky
 
- Nástěnky
 - Konkrétní téma při výuce
 - Projekty
 
- Aktivity pro rodiče
 
- Rodičovské schůzky
 - Konzultační hodiny
 - Nástěnky
 - Webové stránky školy
 - Spolupráce s PPP
 - Školská rada
 
- Aktivity plánované
 
První školní den prvňáčků – přivítání žáků a rodičů ve škole
Dny otevřených dveří
Projekt „Ovoce do škol“
Projekt „Šablony pro MŠ a ZŠ I.a II.
Třídní schůzky, konzultační hodiny
Webové stránky školy
Hody – taneční vystoupení žáků
Divadelní představení
Dýňování – vyřezávání strašáků s rodiči
Lampionový průvod
Projekt Vánoce
Rozsvěcení vánočního stromku v obci – Zpívání u vánočního stromu
Pečení perníčků
Vánoční dílny
Vánoční jarmark
Projekt Zdraví
Návštěva knihovny v Rajhradě
Testování žáků
Zápis prvňáčků
Škola v přírodě
Plavecká výuka
Recitační soutěž
Masopust
Projekt Den Země
Matematická soutěž KLOKAN 2. – 5. tř.
Setkání se seniory
Dopravní soutěž Bezpečně na silnici
Návštěva ZŠ Rajhrad
Galerie na plotě
Školní výlet
- Aktivity zařazované podle aktuální nabídky
 
Divadelní představení a koncerty
Bruslení
Dopravní hřiště
Besedy a exkurze
Hudební programy
Tento MPP byl konzultován se všemi pedagogickými pracovníky školy. Probíhající aktivity zahrnuje pouze rámcově, v průběhu školního roku bude aktualizován a doplňován. Budeme nadále reagovat a situaci ve škole a vzniklé problémy. Na konci roku bude vyhodnocena jeho činnost.
Martina Duchoňová Pavlína Zámečníková
školní metodik prevence ředitelka